Bewegen en cholesterol

image_pdfimage_print

cholesterol

Hoe helpt beweging om cholesterol te verlagen?

Welke vorm van lichaamsbeweging is goed voor ons om onze cholesterolgehalte op het juiste niveau te brengen en welke niet?

Begin voorzichtig en zet haalbare doelen voorop. Het is dus niet zo dat u meteen moet trainen als een topsporter. Een halfuurtje wandelen na het eten kan al voldoende zijn. Uit onderzoek blijkt dat zelfs bescheiden lichaamsbeweging je cholesterolgehalte en je gezondheid kan beïnvloeden.

sporten bewegen vrouw beter cholesterol. Doe iets wat je graag doet, anders zal je het niet volhouden. Wie een hekel heeft aan hardlopen, zal een joggingprogramma nooit volhouden. Gelukkig is er voor iedereen wel een vorm van lichaamsbeweging die bij hem of bij haar past.

Hou dagboek bij waarin je je activiteiten met beweging in bijhoudt. Uit onderzoek blijkt dat minstens 30 minuten per dag beweging noodzakelijk is en dat gedurende drie keer of meer per week. Hou in het dagboek bij welke vooruitgang is geboekt, dit stimuleert om door te gaan.

Hou bij wanneer je bepaalde mijlpalen heeft bereikt, zoals bijvoorbeeld 5 kilometer gelopen zonder stoppen. Beloon jezelf wanneer zo’n mijlpaal is bereikt. Een nieuwe sportoutfit zou uiteraard een passende beloning zijn.

Koop een stappenteller, die laat je toe om te meten hoeveel stappen per dag je zet. Stel als doel om tenminste 2.000 stappen per dag te lopen, meer mag natuurlijk ook. Die 2.000 stappen komen overeen met ongeveer een half uurtje stappen.

Gewichtheffen kan een belangrijke rol spelen in het trainingsprogramma om de slechte cholesterol naar omlaag te krijgen. Spieren verbranden namelijk meer calorieën, zodat u meer efficiënt zult bewegen wanneer u regelmatig spieroefeningen doet.

Stel jezelf haalbare doelen voorop. Veel mensen die hun slechte cholesterol willen verlagen, boeken meer succes wanneer ze een bepaald doel voor ogen hebben die te behalen is. Wanneer het niet ene haalbaar doel kun je anders gedemotiveerd raken.

bewegen