Wat kun je doen om niet te vallen

image_pdfimage_print

Wat je kunt doen om níét te vallen valrisico bord

Risico’s horen bij het leven, maar je kunt veel doen om vallen te voorkomen. Trudeke Alberts is fysiotherapeut en heeft zelf ook osteoporose. Dit zijn haar tips.

1. Draag goede schoenen
Een goede schoen geeft ondersteuning en heeft genoeg ruimte voor je tenen. Hij heeft een lage hak; voor heren: 1-2 centimeter, voor dames: 1-3 centimeter. Met een veter- of klittenbandsluiting pas je je schoen aan wanneer je voet in de loop van de dag dikker wordt. Een stroeve zool met voldoende profiel geeft grip. Laat je voeten opmeten in de lengte en breedte als je nieuwe schoenen koopt. Bij het ouder worden zakken de voeten uit en worden soms één tot twee maten groter. Slippers geven weinig steun. Ook bij pantoffels zijn pasvorm, zool en steun van belang.

2. Zorg goed voor je voeten
Controleer je voeten regelmatig op drukplekken, wondjes of zwellingen. Ga naar de huisarts als je wondjes of zwellingen hebt. Knip je teennagels recht af. Bezoek een pedicure als je je nagels zelf niet goed kunt knippen, of als je kalk- of ingegroeide nagels of likdoorns hebt. Als je pijn hebt, ga je ernaar lopen en dat is niet goed. Bij afwijkingen aan je voeten kun je de huisarts of specialist om een verwijzing naar een podotherapeut of orthopedisch schoenmaker vragen.

3. Weet wat je slikt
Medicijnen die rust geven of slaapmiddelen vergroten de kans dat je valt. Ook andere medicatie kan dat risico verhogen. Vraag je huisarts ernaar. Alcohol en drugs kunnen je alertheid eveneens verminderen en het risico van een val vergroten.

4. Wees alert
Snel opstaan uit een lig- of zithouding, ook van het toilet, kan je duizelig maken. Sta rustig op. Blijf even op de rand van je bed of stoel zitten, voordat je in de benen komt. En doe het licht en je pantoffels aan als je ‘s nachts naar het toilet moet.

5. Laat je ogen controleren
Goed zicht is belangrijk om vallen te voorkomen. Laat je ogen jaarlijks controleren. Bi- of multifocale glazen veranderen het beeld. Kijk bij het lopen dus door het juiste deel van je bril. Gebruik een leesbril bij het lezen, niet bij het lopen. Daar is hij niet geschikt voor.

6. Gebruik een loophulpmiddel zoals het moet
Het kan zijn dat je bij het lopen een hulpmiddel nodig hebt. Bespreek de keuze ervan met de fysio-, ergo- of oefentherapeut. Een wandelstok moet een stevige handgreep en rubberen dop aan de onderkant hebben. Voor het gebruik van een rollator heb je een goede instructie en afstelling nodig. Laat de rollator jaarlijks controleren.

7. Schakel op tijd hulp in
Accepteren dat je lichaam niet meer doet wat je wilt, is een proces. Aanvaarden dat je soms afhankelijk bent, ook. Het is van belang om hulp te vragen als dat nodig is, doormodderen levert risico’s op. Als je mantelzorger(s) je niet meer of onvoldoende kunnen opvangen, kun je zorg aan huis krijgen.