Smoezen om niet te sporten

image_pdfimage_print

smoezen om niet te sporten

Ik start vol goede moed maar houd het nooit vol
Zoek een beweegmaatje: samen houd je het beter vol. Je kunt iemand in de buurt vragen of via www.beweegmaatje.nl . Loop ook niet te hard van stapel. Dan liggen blessures op de loer en gaat de goede moed snel verloren. Bouw een training rustig op, werk met kleine stappen naar een groter doel over een half jaar of jaar.

Sport doet pijn
Laat u niet ontmoedigen door een beetje spierpijn of vermoeidheid in het begin. Het lichaam moet weer wennen aan extra beweging. Zorg daarom voor een geleidelijke opbouw: streef niet naar honderd push ups binnen een week, maar neem er maanden of desnoods jaren de tijd voor. Een goede warming-up en cooling-down kan een hoop ellende voorkomen. Let wel: lichte pijn mag best en is zelfs nodig voor een goed stel stalen biceps.

Ik heb een te drukke agenda
Kies een sportactiviteit die niet aan tijd of locatie gebonden is, zoals hardlopen of racefietsen. Veel op reis? Pak voortaan ook sportschoenen in en zoek in het hotel de fitnessruimte op of begin de dag met een half uurtje joggen of zwemmen – veel zakenhotels hebben een zwembad en in het water verbruik je gemiddeld 333 calorieën in dertig minuten: dat scheelt weer als de zakenlunch iets zwaarder uitvalt.

Sporten gezond? Op mijn leeftijd krijg je er alleen maar blessures van
De sport die je van jongsaf aan beoefent, is meestal ook het meest geschikt als u ouder wordt. Houd dus vast aan oude gewoontes. Accepteer wel dat het allemaal iets minder snel en lenig gaat. U kunt beter iets langer dan iets intensiever trainen: zo voorkomt u blessures. Bent u nu echt te oud voor het veteranenvoetbal? Uit onderzoek blijken de volgende sporten erg geschikt voor 55-plussers: golf, fitness, roeien, wandelen, zwemmen, nordic walken, paardrijden en ouderengym.

Een abonnement op de sportschool is wel erg duur
Natuurlijk zijn er goedkope, zelfs gratis alternatieven naast wandelen en joggen. U kunt altijd voor de tv meedoen met Olga en Duco van Nederland in Beweging. Er zijn ook genoeg dvd’s verkrijgbaar met oefeningen. Hipper is sporten met de Wii Fit, al valt het aantal verbrande calorieën volgens recent onderzoek van de Consumentenbond tegen. Veel fitnesscentra bieden trouwens dalurenabonnementen voor alleen het gebruik van de fitnessapparatuur.

Ach, ik fiets toch al elke dag naar mijn werk.
Fietst u minimaal tien minuten achter elkaar terwijl uw hartslag omhoog gaat en u sneller ademt? Dan is dat prima. Maar uw dagelijkse fietstocht is geen excuus om niet te hoeven sporten. Om flink spierkracht, conditie en een strak lijf op te bouwen, is heen en weer naar het werk peddelen niet genoeg.

Als ik minder eet val ik toch ook af?
Ja, maar gezondheidswinst boekt u alleen door de combinatie van afvallen én meer bewegen. Een goede balans tussen voeding en beweging vermindert bijvoorbeeld de kans op diabetes type 2 met vijftig procent. Diabetespatiënten die veel bewegen, hebben vaak minder medicijnen nodig. Als we het puur over uiterlijk hebben: een strakke buik en billen krijgt u natuurlijk niet van een sapjesdieet.

 

(Bron: 30minbewegen.nl)