10.000 stappen kunnen meer kwaad dan goed doen.” Maar klopt dat ook?

image_pdfimage_print

Activiteitsmeters die aanmoedigen om 10.000 stappen per dag te zetten, kunnen schadelijk zijn. Dat zei de Amerikaanse professor Greg Hager onlangs op een congres. “Die richtlijn is gebaseerd op een Japans onderzoek uit de jaren 60, maar er is helemaal geen wetenschappelijk bewijs dat die ondersteunt.” Wij vroegen aan een sportdokter of we onze Fitbits en Polars nu massaal in de vuilbak moeten kieperen.

Op een congres van American Association for the Advancement of Science (AAAS) in Boston vroeg Hager, professor aan de  Johns Hopkins University, waarom die 10.000 stappen zo belangrijk zijn. “Dat cijfer is gebaseerd op één studie met Japanse mannen in 1960. Daaruit bleek dat wanneer een man 10.000 stappen per dag zet, hij ongeveer 3000 calorieën verbrandt. En dat is waarom onderzoekers concludeerden dat de gemiddelde persoon zoveel zou moeten consumeren.”Te ambitieus
Hager waarschuwt nu dat één richtlijn voor iedereen schadelijk kan zijn. “Dat getal maakt mensen overambitieus en voor ouderen of mensen met gezondheidsproblemen kan dit gevaarlijk zijn.”

Van waar komt dat cijfer?
Moeten we die activiteitsmeters nu echt als gevaarlijk beschouwen? We vroegen het aan sportdokter Frank Pauwels, die een eigen praktijk heeft en aan het UZ Brussel verbonden is. “Die richtlijn van 10.000 stappen is niet zomaar uit de lucht gegrepen, zoals professor Greg Hager beweert. Studies hebben aangetoond dat de gemiddelde mens met een zittend beroep 6.000 stappen per dag zet. Die 4.000 extra stappen komen overeen met een halfuur per dag meer bewegen. Natuurlijk zit er achter dat ronde getal van 10.000 ook wel een marketingstrategie. Maar we kunnen ook niet om de feiten heen: 42 procent van de bevolking beweegt te weinig. Als activiteitsmeters mensen kunnen aansporen om meer te sporten, dan kan ik dat alleen maar toejuichen.”

Risicovol voor wie?
“Hager heeft wel een punt dat die 10.000 stappen per dag risico’s kunnen inhouden, maar dat is slechts voor een heel kleine groep mensen zo”, gaat Pauwels verder. “Ik denk dan aan senioren die amper aan 3.000 stappen per dag komen of mensen met bijvoorbeeld ernstige heupproblemen. Voor hen worden meer dan 5.000 stappen misschien wel gevaarlijk. Maar dat is echt eerder uitzonderlijk.”

Zijn die 10.000 stappen toch te hoog gegrepen voor jou? Bouw dan voorzichtig op. “Je kan het aantal elke week met 1.000 verhogen. Daar kunnen die activiteitsmeters prima bij helpen, want je krijgt onmiddellijk feedback en ze maken je bewust van hoe veel of hoe weinig je beweegt. Dat is trouwens de regel voor elke beginnende sporter: bouw altijd rustig op om blessures te vermijden, start to run werkt volgens hetzelfde principe”, raadt Frank Pauwels nog aan.

 

 

Bron: www.hln.be