Voeding en Supplementen

image_pdfimage_print

7667919041580Voeding

De behandeling van osteoporose bestaat uit een uitgekiende combinatie van medicijnen, beweging, en voeding.

Door de combinatie van medicatie en beweging gaat het lichaam aan de slagom de botten te versterken. Maar daarvoor moeten dan in het bloed wel de juiste bouwstoffen aanwezig zijn!

In gezonde voeding met voldoende afwisseling en verse groenten is dat over het algemeen wel in orde. Voor meer informatie Voedingscentrum
5647011061660Toch is er bijzondere aandacht nodig voor calcium en vitamine D.

Calcium (kalk) is een belangrijke bouwstof voor de botten. Dagelijks wordt verouderd bot afgebroken en door nieuw vervangen. Maar ook voor de werking van alle spieren, vooral de hartspier, moet de hoeveelheid calcium in het bloed op peil blijven. Als er in het bloed een calciumtekort dreigt te ontstaan, word ter vanuit het bot calcium vrijgemaakt.

5677923595530De calciumbloedspiegel (het niveau van calcium in het bloed) moet op een constant niveau blijven. De bijschildklieren maken hiertoe een hormoon:(bijschildklierhormoon of parathyreoïd hormoon).

Het lichaam gaat onder invloed van dat hormoon calcium uit de botten weghalen als er onvoldoende calcium via de voeding binnenkomt.

Het botmineraal fungeert als een soort reservoir om de hoeveelheid calcium in het bloed op peil te houden. Blijkbaar is een voldoende hoeveelheid calcium in het bloed zo belangrijk dat de stevigheid van de botten er ondergeschikt aan is.

Ons lichaam heeft dus elke dag calcium nodig. We moeten er daarom in onze voeding goed op letten.

Vitamine D
Vitamine D is van zeer groot belang voor de botten. Zonder voldoende vitamine D blijft het grootste deel van het calcium in het voedsel zitten en verlaat via de ontlasting ongebruikt het lichaam. Vitamine D zorgt dat het calcium uit de voeding kan worden opgenomen in het bloed en terecht komt in de botten.

Vitamine D via voedingen zonlicht
Via de voeding krijgt u ongeveer 1/3 van de vitamine D-behoefte binnen. Het zit onder meer in vette vis, vlees, eieren, melkproducten,boter en margarine. Het zit niet in plantaardige olie, zoals zonnebloemolie of olijfolie.

Het lichaam kan zelf vitamine D aanmaken via zonlicht op de huid (2/3 van onze vitamine D-behoefte). Dan moeten we wel gezicht, armen en/of benen blootstellen aan de zon.

Die zon moet dan natuurlijk wel schijnen! In ons land is er in de wintermaanden structureel te weinig zonnestraling om voldoende vitamine D aan te maken voor onze botten.

Officiële aanbevelingen over de aanbevolen dosering van vitamine D zijn de laatste jaren keer op keer fors verhoogd. Advies Gezondheidsraad

Osteoporose of osteopenie? Dan bent u echt aangewezen op aanvulling !