Richtlijnen Nederlandse Norm Gezond Bewegen

image_pdfimage_print

voedingscentrum

Hoeveel je moet bewegen om deze voordelen te hebben verschilt per persoon. Het hangt onder andere af van je leeftijd en je gewicht. Kijk in onderstaand schema wat de aanbevelingen voor jou zijn:

Leeftijdsgroep Richtlijnen Nederlandse Norm Gezond Bewegen

Jeugdigen
(4 t/m 17 jaar)
Elke dag een uur of langer bewegen.
Daarnaast 2 keer of vaker per week activiteiten waarvan je fitter wordt of fit blijft, zoals oefeningen in kracht, lenigheid en coördinatie.

Volwassenen (18 t/m 54 jaar)
Minstens 5 dagen per week een half uur bewegen.

Ouderen  (55 jaar en ouder)
Minstens 5 tot 7 dagen per week een half uur bewegen.
Daarnaast minimaal 2 keer per week krachtoefeningen. Ben je niet actief? Dan is alle extra beweging nuttig, maakt niet uit hoe vaak, hoe zwaar en wat voor beweging.

Je hoeft je dagelijkse beweging niet allemaal achter elkaar te doen. Je kunt het verdelen over de dag, maar zorg wel dat een activiteit minimaal 10 minuten duurt. Pas dan telt hij mee. Hiervoor is geen duur sportabonnement nodig. Actief bewegen is ook stevig wandelen, fietsen naar de winkel of het werk, en de wat zwaardere huishoudelijke klussen, zoals ramen wassen of werken in de tuin.

Al zijn wel verschillen per persoon. De hond uitlaten of het huishouden doen is een prima activiteit voor 55-plusssers, maar deze telt niet mee voor jongere mensen, omdat het daarvoor een te lichte inspanning is. Bekijk een lijst met MET-waarden in de encyclopedie. Mensen die te zwaar zijn wordt aangeraden om een uur per dag te bewegen.