Meer bewegen: zó doe je dat

image_pdfimage_print

Meer bewegen: zó doe je datfoto cokkie van santen
Bewegen is belangrijk als je osteoporose hebt. Maar het gaat ook om goed bewegen: gericht, en met aandacht. Op een manier die je gewrichten niet overbelast en waarbij je spieren goed samenwerken. Oefentherapeuten Cesar/Mensendieck kunnen je daarbij adviseren. Tips van oefentherapeut Cokkie van Santen uit Den Haag.

 

Tips om je werk vol te houden:
– Wissel je houding en je werkzaamheden zoveel mogelijk af.
– Zorg dat je voldoende pauze neemt en tussendoor beweegt.
– Maak een paar wandelingetjes op een dag. Tien minuten lopen helpt al.
– Als je erg moe bent, ga dan even liggen. Ook hier geldt: tien minuten doet al wonderen.

Tips over sporten:
– Sporten is goed, maar te veel sporten kan averechts werken.
– De oefentherapeut helpt je om te beseffen wat je lichaam aankan.
– … en hoe je je spieren zo kunt gebruiken dat ze je skelet ondersteunen,
– … en hoe je je lichaam kunt laten herstellen door te ontspannen en rusten.

Tips om bewegen in je leven te integreren:
– Neem een correcte zithouding aan. Controleer, samen met je oefentherapeut, of je thuis wel op een goede stoel zit. Dat kan veel schelen.
– Kijk je tv of zit je te lezen, sta dan regelmatig even op. Doe een klusje: was ophangen, afwasmachine uitruimen, planten water geven.
– Loop niet naar de dichtstbijzijnde brievenbus, maar eentje verderop.
– Doe je een boodschap, neem dan een omweg naar huis.
– Stap één of twee haltes later op of eerder uit als je met bus of tram gaat.
– Moet je naar een vierde etage, loop dan eerst één of twee trappen en neem dan pas de lift.
– Zie het als een sport om een keer extra naar zolder te lopen.
– Gebruik een stappenteller. Dat stimuleert je om meer te bewegen.
– Draag schoenen waarop je lekker kunt stappen. Lichte sportkleding helpt ook. Dan wordt bewegen makkelijker.
– Spreek met vrienden eens niet af om samen te eten (zitten!), maar om (eerst) een wandeling te maken.

De voordelen van bewegen in groepsverband:
– Een vaste afspraak geeft structuur aan je dag of week.
– Door samen te bewegen krijg je bondgenoten.
– Met bondgenoten kun je tegelijkertijd tips en ervaringen uitwisselen.
– Het is gezelliger.
– Samen met anderen bewegen helpt ook om je afspraak na te komen en het vol te houden.