Ervaringen van mensen: Leren van fouten

image_pdfimage_print

Dit boekje met praktijkverhalen is bedoeld om te leren van fouten en zo tot een veilige zorg te komen. Bron: NPCF

Leren van fouten

Lees de verhalen in dit boekje. Telkens is de boodschap van de patiënt dezelfde. Kom op voor jezelf. Ook, en juist in het ziekenhuis. “Als patiënt of naaste hoef jij je niet te laten afschepen met een onbevredigend antwoord. Je hebt maar één leven en het gaat om jouw gezondheid. De meest ervaren specialist is de patiënt zelf”, zegt Willy in het boekje.

Ze heeft gelijk, blijkt uit de verhalen van alle anderen. Verhalen die aangeven dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Het zijn verhalen die laten zien dat je als patiënt moet opkomen voor je rechten. “Zelf neem ik me voor assertiever te zijn”, zegt Eugenie. Zij liet zich wegsturen terwijl ze voelde dat het niet goed zat. Achteraf kreeg Eugenie gelijk, maar toen was het kwaad al geschied.

Dat is de les van dit boekje over het leren van fouten. Over veilige zorg. Zorgverleners doen hun best om alles zo goed mogelijk te laten verlopen. Vaak gaat het goed. Maar het kan geen kwaad om als patiënt bij de les te blijven.

Download hier het boekje ‘Leren van fouten’