De apotheker

image_pdfimage_print

WOD 058Janke Nanninga: “We horen graag waar mensen moeite mee hebben”.

Janke Nanninga is apotheker bij apotheek Groesbeek. Zij onderstreept het belang van eigen regie bij de patiënt. “Wij krijgen graag alle bijwerkingen te horen”.

Wat kan de apotheker betekenen voor osteoporosepatiënten?
Voorlichting is heel belangrijk . De patiënt moet goed weten waarvoor hij de middelen neemt. We leggen de werking van een medicijn uit – wat doet het voor u – en de bijwerkingen. Ook maken we mensen erop attent dat het even kan duren voor het werkt en dat therapietrouw heel belangrijk is. Wij benadrukken trouw te blijven slikken, ook de Calcium en Vitamine D. Daarbij is de manier waarop medicatie als bijvoorbeeld bisfosfonaten wordt ingenomen (zittend en een half uur voor het ontbijt) van doorslaggevend belang. Daar is de winst te behalen.

Met wat voor vragen komen mensen zelf?
Mensen vragen wat voor ziekte ze nu eigenlijk hebben. ‘Wat betekent het voor mij in het dagelijks leven?’, hoor je vaak. Daar kunnen we bij adviseren. Ook komen er vragen over bijwerkingen. Dan leggen wij uit dat je er in het begin meer van kunt merken. Met deze bewustwording kunnen we de mensen begeleiden de medicatie op de juiste manier in te nemen en bevorderen we de therapietrouw.

Wat voor input krijgen jullie graag van patiënten om de juiste ondersteuning te bieden?
We horen graag waar mensen moeite mee hebben. Calcium en vitamine D pillen zijn bijvoorbeeld taai en niet lekker. Dat is een veelgehoorde klacht. En we willen graag alle bijwerkingen weten.
Bij evaluatiegesprekken (medicatie reviews) komen er, als we doorvragen, veel bijwerkingen aan het licht. Dat is heel belangrijke informatie die we hopen te krijgen. Het is voor de patiënt van belang daar de regie in te nemen en alle bijwerkingen te melden. Dit is van invloed op de categorie waarin een bijwerking door het Lareb wordt gerubriceerd. Daar kunnen wij weer op sturen.

Wat merk je van eigen regie bij mensen?
Wij merken dat patiënten wel mondiger zijn geworden, met name op het gebied van preferentiebeleid*. We begrijpen wel dat mensen niet willen wisselen en hun ei kwijt moeten, maar onze assistenten krijgen veel over zich heen. Wij leggen dan telkens uit dat het dezelfde middelen zijn met hoogstens andere hulpstoffen. Het probleem is dat mensen verward raken en twee merken door elkaar gaan slikken als ze nog wat oude pillen over hebben. We raden mensen ook aan naar de zorgverzekeraars te stappen met deze klacht. Dat is ook bewustzijn van de patiënt.

Preferentiebeleid: bij meerdere geneesmiddelen met dezelfde werkzame stof mag de zorgverzekeraar bepalen welke variant hij vergoedt. Een uitzondering geldt bij medische noodzaak.