Bewegen

image_pdfimage_print

41087048579200Bewegen (op de juiste manier)

Door de botten te belasten gaat het lichaam vanzelf werken aan verbetering van botstructuur en botmassa. Beweging is dus een basiselement in iedere behandeling van osteoporose of osteopenie.

Beweging waarbij de botten belast worden is het beste. voorbeelden:

41988008176600

 

 

 

– wandelen
– hardlopen
– traplopen
– tennissen
– dansen
– touwtje springen

71181058773700

Let op. Andere lichaamsbeweging, zoals zwemmen of fietsen is ook uitstekend voor de conditie en het soepel houden van het lichaam. Maar beweeg vooral om de botten te belasten en te werken aan de botsterkte. (bij zwemmen, fietsen draagt het lichaam niet het lichaamsgewicht )

Werk ook aan stevige spieren, vooral de bovenbeenspieren. U staat steviger en uw balans verbetert. Zo voorkomt u vallen en wellicht een fractuur.

Een haalbaar advies

Een gebruikelijk advies,dat voor de meeste mensen haalbaar is, is een half uur beweging per dag. Hier komt u vaak al aan, omdat u allerlei lichamelijke activiteiten inpast:

– in de tuinwerken
– de trap nemen in plaats van de lift
– de hond uitlaten
– tijdens de lunch een wandeling maken
– klussen en schoonmaken

Nog meer tips om 30minuten per dag te bewegen?

Voor mensen met osteoporose is een intensiever beweegprogramma nog beter. U kunt dit samen met een fysiotherapeut samenstellen. Ook kunt u een training valpreventie volgen.