Ik wil weten hoeveel calcium ik per dag moet gebruiken

image_pdfimage_print

groenten calciumBij osteoporose is er bijzondere aandacht voor de inname van calcium.

 

Antwoord:
Het advies is om 1000 – 1200 mg calcium per dag te gebruiken. Dit kunt u bereiken met een gezond en gevarieerd eetpatroon. Calcium is een belangrijke bouwstof voor de botten. Botweefsel wordt dagelijks afgebroken en opgebouwd en wordt door voldoende calcium in het bloed zo goed mogelijk op peil gehouden.

Waar zit dan calcium in? Calcium zit in groenten, noten, peulvruchten, melk, melkproducten en kaas. U kunt teveel calcium binnenkrijgen, maar dan moet u wel heel erg uw best doen. Bij een dagelijkse inname van 1800 mg of meer kunnen er gezondheidsproblemen ontstaan, zoals urinewegstenen, nierproblemen en verkalking van de bloedvaten. Maar lang niet iedereen krijgt de genoemde problemen.

Wist u dat:

  • Ook als u helemaal geen melk of melkproductengebruikt, is het mogelijk om voldoende calcium binnen te krijgen. Ook dan is het raadzaam om goed op uw voeding te letten

Tips:

  • In de boekhandel zijn verschillende kookboeken met calciumrijke recepten verkrijgbaar.
  • Als u onzeker bent of u vraagt of u vraagt zich af of wat u eet wel voldoende is? Weet dat u daarin niet alleen bent. Veel mensen hebben wel een idee wat gezond eten is, maar weten het niet echt precies. Om een goed beeld te krijgen, kunt u gebruik maken van de regels van de Schijf van Vijf. Dit kunt u vinden op www.voedingscentrum.nl.

Expert:
Staat uw vraag niet op de website?
U kunt één van onze experts een e-mail sturen. Of bel met onze hulplijn (0900 – 777 3337) maandag t/m donderdag tussen 10.00 en 12.00 uur