Ik wil bewegen, maar hoeveel is nodig voor gezonde botten?

image_pdfimage_print

beweegnormAntwoord:
De landelijke norm voor bewegen is gesteld op 30 minuten per dag. Voor mensen met osteoporose is het 60 minuten per dag. Wandelen, huishouden doen, dansen of de trappen op en aflopen is goed om de botaanmaak te stimuleren. Hoe meer u uw lichaam in beweging brengt, hoe liever de botten het hebben.

Wist u dat:

  • Mensen die regelmatig bewegen, letten op hun voeding en praten over de gevolgen van botontkalking/osteoporose voelen dat ze beter controle hebben over hun chronische aandoening
  • U maakt uw hele leven botweefsel aan en breekt het af. U kunt uw botopbouw zelf stimuleren door te gaan bewegen

Tips:

  • Moeite met in beweging komen maar u kunt het fysiek wel? Zoek een maatje (buurman/buurvrouw) die deze uitdaging met u aangaat
  • Google op internet naar een bewegingsactiviteit (wandelclub)in uw omgeving
  • Nog nooit regelmatig bewogen? Bouw dan rustig op. Begin met een paar minuten per dag en neem enkele maanden de tijd om uw conditie op te bouwen en te wennen aan deze nieuwe activiteit
  • Kunt u niet bewegen omdat u fysiek veel beperkingen heeft. Ga hierover in gesprek met uw arts of therapeut en vraag welke bewegingen u wel kunt maken die uw botopbouw stimuleren
  • Steeds meer sportscholen/buurthuizen hebben speciale bewegingsprogramma’s,ook voor osteoporose. Loop eens binnen bij de sportschool bij u om de hoek en kijk wat ze te bieden hebben. En wellicht kunt u onder begeleiding daar uw botten bewegen

Vraag de expert:
Staat uw vraag niet op de website?
U kunt één van onze experts een e-mail sturen. Of bel met onze hulplijn (0900 – 777 3337) dinsdag en donderdag tussen 10.00 en 12.00 uur