Calciumpreparaten als er niet genoeg in je voeding zit

schijf van vijf nieuw
Calcium is een mineraal en is niet alleen nodig voor de opbouw van de botten, maar ook voor die van de tanden en de werking van de spieren, met name de hartspier.
Een volwassene heeft ongeveer 1000 milligram (= 1 gram) calcium per dag nodig. Dagelijks gaat er via de urine, spijsverteringssappen en het zweet zo’n 400 milligram verloren. Die hoeveelheid vul je weer aan met je voeding. Omdat het lichaam slechts 40 procent van het calcium in je voeding opneemt, moet je dus 1000 milligram per dag gebruiken.

<tussenkop: Ouder dan vijftig>
Mensen die ouder zijn dan vijftig, hebben zelfs iets meer nodig: 1000 tot 1200 milligram per dag. Bij hen gaat namelijk meer calcium verloren, omdat het bot aan dichtheid verliest. Als je te weinig calcium binnenkrijgt, ontstaat al snel een tekort. Het lichaam reageert hierop door calcium aan de botten te onttrekken. Daardoor worden die minder stevig.
Je krijgt genoeg calcium binnen als je gevarieerd eet en gemiddeld vier porties melkproducten per dag gebruikt, bijvoorbeeld drie glazen melk en een plak kaas. Bekijk voor tips over gezond én gevarieerd eten de hernieuwde Schrijf van Vijf eens op: voedingscentrum.nl.
Als je geen of weinig melkproducten gebruikt, kan het zijn dat je niet genoeg calcium binnenkrijgt. In dat geval krijg je calciumpreparaten voorgeschreven: tabletten of poeders. Ze vormen een aanvulling: hoe minder calcium in je voeding bevat, hoe hoger de dosis. De hoogst mogelijke is 1000 milligram per dag. In de praktijk hebben de meeste mensen met osteoporose dagelijks 500 mg calcium extra nodig.
Twijfel je over de hoeveelheid calcium in je voeding? Overleg met je (huis)arts!

Voeding hoeveelheid calcium
beker melk 225 ml 270 mg
schaaltje yoghurt 150 ml 185 mg
schaaltje vla 150 ml 130 mg
plak Goudse 48+-kaas 20 gr 160 mg
snee volkorenbrood 35 gr 10 mg
opscheplepel gekookte groente 25 mg 25 mg
handje noten 20 gr 15 mg

(Bron: Voedingscentrum)

image_pdfimage_print