Ik sport maar heb wel botontkalking

image_pdfimage_print

sporten2Antwoord:
Blijf sporten, maar bekijk wel wat je risico’s zijn.  Stilstaan bij wat je doet en of dit nog past kan geen kwaad en geeft je wellicht beter zicht op je eigen mogelijkheden.  Kom je er zelf niet uit bespreek het dan met de fysiotherapeut die sporters en mensen met botontkalking/osteoporose begeleidt. Samen kun je dan kijken wat er nodig  en mogelijk is.  Heeft u botontkalking/osteoporose, dan is 60 minuten actief bewegen een mooi doel. Hoe meer u uw lichaam in beweging brengt, hoe liever de botten het hebben.

Wist u dat:

  • Als u botontkalking heeft adviseren deskundigen een DEXA scan te laten maken om te kijken naar de kwaliteit van uw botten en welke behandeling er nodig is
  • Botweefsel maakt u uw hele leven aan en breekt het af. Echter de eerste 30 jaar bouwen we onze botten op:  de botopbouw is groter dan de botafbraak.  Daarna neemt het botweefsel langzaam af
  • Bij te snelle afbraak spreken we van botontkalking/osteoporose en is een combinatie nodig van bewegen, voeding, medicijnen en er verstandig mee omgaan
  • Over het algemeen kan gezegd worden dat hoe meer je hebt bewogen in je jeugd hoe sterker je botten zijn

Tips:

  • Bewegen helpt om je botweefsel op peil te houden en te versterken, op alle leeftijden
  • Zoek de beweging die bij je past. Mensen met botontkalking lopen een grotere kans op een breuk
  • Vraag eventueel advies aan een fysiotherapeut of andere bewegingstherapeut.

Vraag de expert:
Staat uw vraag niet op de website?
U kunt één van onze experts een e-mail sturen. Of bel met onze hulplijn (0900 – 777 3337) dinsdag en donderdag tussen 10.00 en 12.00 uur