Ik heb iets gebroken, kan ik bewegen?

image_pdfimage_print

sporten-bewegen-vrouw-beter-cholesterol-199x300Antwoord:
Vlak na een breuk is het goed om uw bewegingen af te stemmen met de dokter of fysiotherapeut. Bent u 50 jaar of ouder, vraag dan ook om een DEXA scan om uw botdichtheid te meten.

Voor opbouw van botweefsel zijn alle bewegingen goed die gecombineerd worden met zwaartekracht. U kunt denken aan wandelen, joggen, hardlopen, golfen, tennissen, tai chi, sekwando, dansen, traplopen, touwtje springen. Fietsen en zwemmen heel goed voor de spieren maar minder voor het stimuleren van de botopbouw.

Wist u dat:

  • Als u een botbreuk heeft en 50 jaar en ouder bent adviseren artsen een DEXA scan te laten maken om te kijken naar de kwaliteit van uw botten.
  •  Er zijn 80.000 botbreuken die te maken hebben met botontkalking/osteoporose. Slechts 10% van de mensen ouder dan 50 wordt na botbreuk opgeroepen voor een botscan.
  • Botweefsel maakt u uw hele leven aan en breekt het af. Echter de eerste 30 jaar bouwen we onze botten op:  de botopbouw is groter dan de botafbraak.  Daarna neemt het botweefsel langzaam af.
  • Bij te snelle afbraak spreken we van botontkalking/osteoporose en is een combinatie nodig van bewegen, voeding, medicijnen en er verstandig mee omgaan. Over het algemeen kan gezegd worden dat hoe meer je hebt bewogen in je jeugd hoe sterker je botten zijn.
  • Bewegen helpt om je botweefsel op peil te houden en te versterken, op alle leeftijden.

Tips:

  • Heeft u een botbreuk gehad en bent u ouder dan 50 jaar? Bespreek met uw arts hoeveel u mag belasten en bouw dit op aan de hand van het advies. Vraag uw arts om een DEXA scan om de kwaliteit van de botten te meten.
  • Na het herstel van uw breuk is het belangrijk uw botten regelmatig en goed te belasten.
  • Heeft u veel pijn bij het bewegen, zoek samen met u arts / begeleider naar bewegingsvormen die beter passen bij u lichaam. Pijn is niet fijn!
  • Kunt u maar geen bewegingsvorm vinden die bij u past? Praat er over en vraag of anderen met u mee zoeken.
  • Volg proeflessen, net zolang tot je een bewegingsvorm hebt gevonden die bij je past.
    Bewegen kan vaak in de buurt. In steeds meer gemeentes in Nederland zijn er beweegprogramma’s voor mensen met botontkalking (osteoporose). Wellicht ook bij u in de buurt

Vraag de Expert:
Staat uw vraag niet op de website?
U kunt één van onze experts een e-mail sturen.Of bel met onze hulplijn (0900 – 777 3337) maandag t/m donderdag tussen 10.00 en 12.00 uur