Ik heb een rollator, wandelstok of ander hulpmiddel gekregen

image_pdfimage_print

hulpmiddelenAntwoord:
Een hulpmiddel is een uitkomst als u het nodig hebt. Het vraagt enige aanpassing en tijd om te leren hoe u ermee om kunt gaan. Ook met een kruk, rollator of wandelstok kunt u blijven bewegen. Vraag aan een deskundige hoe u het beste kunt lopen met een wandelstok en/of rollator. Wellicht zijn er ook speciale oefeningen die u kunt doen om uw botten te blijven stimuleren.  Maar ook aanpassingen in uw schoeisel kunnen u helpen om stevig te lopen en/of te staan.

Wist u dat:

  • Een half uur beweging per dag is een gebruikelijk advies. Dat kan variëren van lopen, huishoudelijke taken, oefeningen doen
  • Extra beweging is goed om in conditie te blijven en uw botten verder te versterken. Heeft u botontkalking/osteoporose, dan is 60 minuten actief bewegen een mooi doel. Hoe meer u uw lichaam in beweging brengt, hoe liever de botten het hebben

Tips:

  • Praat er over met uw arts en uw omgeving. En kijk of u een valpreventiecursus kunt doen. Daar leren ze u technieken om te voorkomen dat u valt, hoe u een val kunt opvangen en het risico op vallen verkleint
  • Kijk goed naar de inrichting van uw huis. Snoeren, tapijt, spullen op de trap zijn allemaal obstakels die de kans op vallen vergroten. Vraag hulp als u dit niet alleen kunt. Meerdere handen maken licht werk en andere ogen zien vaak andere obstakels
  • Bekijk goed de dagelijkse wandelroutes. Loop ze samen met een ander en kijk waar oneffenheden zitten (stoeptegels, afstapjes etc). Blijf er alert op en zoek eventueel een andere route
  • Let op de juiste hoogteafstelling van uw loophulpmiddel. Als u bijvoorbeeld rechtop staat tussen de wieltjes van de rollator, staan de handvatten op polshoogte.

Vraag de Expert:
Staat uw vraag niet op de website?
U kunt één van onze experts een e-mail sturen. Of bel met onze hulplijn (0900 – 777 3337) dinsdag en donderdag tussen 10.00 en 12.00 uur

 

 

Links

www.osteoporosevereniging.nl