Ik ben niet meer zo mobiel en heb moeite met bewegen

image_pdfimage_print

mobiliteitAntwoord:
Zo veel mogelijk blijven bewegen is echt belangrijk om de botopbouw in uw botten te blijven stimuleren. De botten hebben prikkels nodig.  Zoek naar bewegingen die bij u passen, misschien zijn dat geen hele oefeningen maar delen daarvan. Alle beetjes helpen.  En kijk of u samen met iemand kunt uitzoeken welke bewegingen wel kunnen.  Wellicht is het zinvol om een afspraak te maken met  een fysiotherapeut of een oefentherapeut (Cesar of Mensendieck), voor een advies dat bij uw mogelijkheden past.

Wist u dat:

  • Voor mensen met osteoporose/botontkalking adviseert men 60 minuten per dag te bewegen
  • Extra beweging is goed om in conditie te blijven en uw botten verder te versterken. U kunt lopen, huishouden doen of oefeningen.

Tips:

  • Praat er over met uw arts en uw omgeving. En kijk of u een valpreventiecursus kunt doen. Daar leren ze u technieken om te voorkomen dat u valt, hoe u een val kunt opvangen en het risico op vallen verkleint
  • Kijk goed naar de inrichting van uw huis. Snoeren, tapijt, spullen op de trap zijn allemaal obstakels die de kans op vallen vergroten. Vraag hulp als u dit niet alleen kunt. Meerdere handen maken licht werk en andere ogen zien vaak andere obstakels
  • Bekijk goed de dagelijkse wandelroutes. Loop ze samen met een ander en kijk waar oneffenheden zitten (stoeptegels, afstapjes etc). Blijf er alert op en zoek eventueel een andere route
  • Heeft u moeite met uw evenwicht? Een goede graadmeter is of u zich wat onzeker voelt bij het lopen. Pak een hulpmiddel. Een steuntje door bijvoorbeeld een wandelstok of rollator kan u echt helpen om zekerder en veiliger door het leven te gaan

Vraag de expert:
Staat uw vraag niet op de website?
U kunt één van onze experts een e-mail sturen. Of bel met onze hulplijn (0900 – 777 3337) dinsdag en donderdag tussen 10.00 en 12.00 uur