12 handige tips om tabletnekken bij kinderen te voorkomen

image_pdfimage_print

Bron:http: Algemeen Dagblad

Jongeren kampen steeds vaker met rug-, nek- en schouderklachten door verkeerd te zitten of te weinig bewegen, zo blijkt uit onderzoek. Kinderfysiotherapeut Anne Brekelmans geeft 12 handige tips over hoe je als ouders bochels, gameboyruggen, tabletnekken en zelfs hernia’s bij tieners kan voorkomen.

Corrigeer kinderen met een verkeerde zithouding. Het meisje op de foto zit niet goed. Rechtop zitten is beter. Andere goede optie: spelen met de tablet terwijl een kind op de buik ligt.

Corrigeer kinderen met een verkeerde zithouding. Het meisje op de foto zit niet goed. Rechtop zitten is beter. Andere goede optie: spelen met de tablet terwijl een kind op de buik ligt. © Frank de Roo @ PR 

Hoe vaker je daarop hamert, des te sneller leren ze het af. Herhaling werkt het beste bij een automatisme zoals een verkeerde zithouding

Anne Brekelmans © ANP

Ouders en leerkrachten doen er volgens Anne Brekelmans goed aan scherp te letten op de zit- en lighouding en het aantal beweegmomenten van baby’s en jonge kinderen. ,,Met wat extra aandacht kunnen veel klachten worden voorkomen,” garandeert ze. Hierbij een aantal handreikingen van de expert.

1. Een korte Maxi-Cositijd
,,Laat baby’s nooit te lang (maximaal een half uur) in zo’n stoeltje liggen. Hun ruggetje kromt namelijk op een onnatuurlijke manier en de spieren zijn daar nog niet sterk genoeg voor. Het is beter om kleintjes plat op hun rug te leggen. Dan worden hun rugspieren minder belast. En zet ze ook niet te vroeg overeind tegen bijvoorbeeld een muur. Ook weer slecht voor de spieren. Wacht gewoon af totdat ze het zelf gaan doen en forceer dus niks.”

2. Meer buikligging
,,Ouders laten baby’s en peuters te weinig op hun buikjes spelen. Dat is juist goed voor training van de nek- en rugspieren. Veel ouders zijn er onterecht bang voor. Ze denken op basis van indianenverhalen dat hun kindje dan ook ’s nachts op de buik zal gaan slapen wat het risico op wiegendood zou vergroten. Dus kiezen ze voor slapen op de rug. Prima, maar draai het kindje na het ontwaken dan gelijk weer op de buik voor oefeningen op natuurlijke wijze.”

3. Afwisseling
,,Laat kinderen regelmatig van houding veranderen. Na maximaal een half uurtje computer, gsm of tablet is het tijd voor andere bezigheden.”

4. Buiten spelen
,,Voor kinderen in de basisschoolleeftijd geldt: laat ze zo vaak  mogelijk buitenspelen en dan ook echt bewegen. Alleen in de frisse lucht zijn is onvoldoende. Laat ze spelletjes doen als touwtje springen of hinkelen. Helaas doet bijna geen kind dat meer. Jammer, want het zijn supergoede oefeningen.”

5. Tijdslimiet
,,Stel als ouders een duidelijke, scherpe tijdslimiet in voor tv-kijken, computeren en smartphonegebruik. En let daar dan ook op.”

6. Eten
,,De zithouding tijdens het eten is erg belangrijk. Laat je kinderen niet hangen op hun stoel met hun hoofd ondersteund door een hand of een been onder hun billen. Laat ze rechtop zitten, symmetrisch en met de beide voeten op de grond. Tijdens het zitten moeten de rug en onderrug goed worden ondersteund door een leuning. De positie van het hoofd moet recht boven de romp zijn. Op die manier worden ook weer de nek- en rugspieren geprikkeld en getraind.”

7. Bureau
,,Voor thuis en op school is het belangrijk dat een bureau de goede hoogte heeft. De ellebogen moeten, als een jongere rechtop zit, goed op het blad kunnen leunen.”

8. Herinnering
,,Als je kind regelmatig slecht zit, moet je hem of haar daar zeer regelmatig op wijzen en de houding corrigeren. Hoe vaker je daarop hamert, des te sneller leren ze het af. Herhaling werkt het beste bij een automatisme zoals een verkeerde zithouding.”

9. iPad
,,Met name pubers hebben de neiging om onderuit gezakt, met kromme rug, met hun iPad te spelen. Fout! Laat ze liggend op hun buik – op bed of op de grond – met zo’n tablet werken. Een prima houding voor een sterkere nek en rug.”

10. Zitbal
,,Kinderen die slecht zitten, zou je een zitbal kunnen geven. Die kunnen ze aan tafel gebruiken of achter hun bureau. Door zo’n bal wordt het rechtop zitten gestimuleerd. Sterker nog: op een balansbal kan je gewoon niet fout zitten.”

11. Goed voorbeeld
,,Geef als ouders het goede voorbeeld aan je kinderen. Ga dus nooit zelf onderuit gezakt op de bank hangen. Kinderen kopiëren dat.”

12. Toezicht
,,Ouders en leerkrachten moeten kinderen goed in de gaten houden. Want je weet immers, nadat je je kind in de auto naar school hebt gebracht of ze daar dan wel voldoende zullen bewegen. Lopen naar school is altijd beter en docenten moeten tijdens het speelkwartier kinderen die zonder te bewegen staan te hangen prikkelen om toch hun spieren te gebruiken.”