Helm verplicht op elektrische fiets 45 km/u vanaf 2017: belangrijkste regels

image_pdfimage_print

Bron: Scouters

Een speciale fietshelm wordt verplicht bij het fietsen op een elektrische fiets die 45 km/u kan. En dat is niet de enige regel waaraan je je als snelle e-bikefietser moet houden per 1 januari 2017. We zetten daarom de belangrijkste regels en veranderingen per 2017 voor je op een rij.

E-bike Qwic P-MN360Elektrisch fietsen: veranderde regels

Het elektrisch fietsen kwam snel op. In 2014 was het aantal elektrische fietsen verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor. Maar liefst 1 op de 10 Nederlanders was toen in het bezit van een elektrische fiets, en dat aantal is de afgelopen tijd natuurlijk nog veel groter geworden. Speciale regels voor deze nieuwe elektrische vervoermiddelenwaren er vooralsnog niet. Dat moet veranderen, vindt minister Schultz van Infrastructuur en Milieu. Daarom wordt de elektrische fiets die 45 km/u kan, per 1 januari 2017 een bromfiets. Dat betekent dat je je als fietser aan alle regels voor een bromfiets moet houden, zoals het hebben van een bromfietsrijbewijs, een helm dragen en een WA-verzekering. Hieronder zie je de belangrijkste veranderingen per 1 januari 2017 uitgelicht.

Een elektrische fiets die 45 km/u kan, wordt ook wel highspeed-e-bike en pedelec genoemd.

Wees in het bezit van een bromfietsrijbewijs

Heb je nog geen bromfietsrijbewijs? Dan ben je verplicht die te halen als je op een snelle elektrische fiets wil fietsen. Je haalt dit bromfietsrijbewijs met een theorie- en een praktijkexamen bij het CBR. Met een geldig Nederlands autorijbewijs (categorie B) of motorrijbewijs (categorie A) heb je geen apart bromfietsrijbewijs nodig. Je kan je bromfietsrijbewijs pas halen als je 16 jaar of ouder bent, een theorie-examen kan je al wel doen als je 15,5 jaar bent. Een bromfietsrijbewijs werd eerder ook wel bromfietscertificaat genoemd.

Draag een speciale helm

Alle fietsers op een e-bike die tot 45 km/u kan moeten per 1 januari 2017 een helm dragen. Dat moet een helm zijn die goedgekeurd is volgens de zogenoemde norm ECE 22.05. Deze helm lijkt veel op die van wielrenners maar is dikker en groter. De Volkskrant maakte een heel duidelijke illustratie van het verschil tussen de helm voor de snelle e-bike en wielrenner, die je hieronder ziet.

Helm voor elektrische fiets - bron Volkskrant

Bron: de Volkskrant

WA-verzeker je e-bike

Je snelle e-bike moet vanaf 1 januari 2017 verzekerd zijn tegen wettelijke aansprakelijkheid (WA). Sterker nog: zonder WA-verzekering mag je dan niet meer de weg op met je elektrische fiets die 45 km/u kan. Met een WA-verzekering ben je verzekerd tegen schade die je aan iemand anders toebrengt. Afhankelijk van onder meer je merk fiets, het bouwjaar, waar je woont en je leeftijd wordt de premie van je WA-verzekering bepaald, net als bij een scooter of brommer.

Vraag een geel kentekenplaatje aan

Ook een geel kentekenplaatje wordt verplicht voor de snelle e-bike. Een kentekenplaat wordt ook wel een verzekeringsplaatje genoemd. Misschien heeft je elektrische fiets al een snorfiets kentekenplaatje (een blauwe), want dat dien je tot 1 januari 2017 te hebben. Het overzetten een kenteken is gratis. Als je nog geen kenteken hebt, dan moet je dit wel regelen. Je zet dan een geel kenteken op jouw naam en dat kost vaak ongeveer € 100,- . Een kentekenplaat vraag je aan bij een door de RDW erkende kentekenplaatfabrikant. Meer informatie over het aanvragen van een kentekenplaatje lees op de site van de RDW.

Houd je aan de verkeersregels voor een bromfiets

Als fietser op een snelle e-bike ben je volgens de regels een bromfiets vanaf 2017. Je moet je dus ook houden aan de verkeersregels van een bromfiets. Dat betekent bijvoorbeeld:

  • Op de rijbaan rijd je max. 45 km/u
  • Op het fiets of bromfietspad buiten de bebouwde kom, rijd je max. 40 km/u
  • Op het fiets of bromfietspad binnen de bebouwde kom, rijd je max. 30 km/u

Alle regels voor bromfietsers vind je op de website van de Rijksoverheid.